tiistai 29. maaliskuuta 2016

Kuvaluontopolku Google Mapsiin


Näiden ohjeiden avulla voi tehdä koululuokan kanssa kuvaluontopolun Google mapsiin. Ohjeet ovat ladattavissa myös Google Drivesta.

Tavoite:  Oppia nettikartan käyttöä sekä luokassa että maastossa. Tehtävä terästää luonnon havainnointia, toisen asemaan asettumista ja pitkäjänteistä suunnittelua. 

Kohderyhmä: Ala- ja yläkoululaiset 

Kesto: 4 x 45 min 

Tarvikkeet: Mobiililaitteet, joilla voi ottaa kuvia ja tietokone tai useampi 

Valmistelut (ohjaaja): Varaa laitteet ladattuina, 1 laite per pari
Jos halutaan, laitteiden sijaintitiedot voi laittaa päälle jo ennen aloitusta (ohjeet alla)
Tutustutaan Picasan nettialbumiin (https://picasaweb.google.com/

Ohjelma 1, luokassa (+ piipahdus ulkona) 

45 min 

Mietitään yhdessä:
Minne teemme luontopolun? Mikä paikka olisi meille tarpeeksi tuttu?
Kenelle teemme luontopolun?
Onko valitulla alueella rajoitteita liikkumisessa?

2. Tarkastellaan valittua aluetta Googlen kartalta www.google.fi/maps. Pohditaan lyhyesti:
Mitä kartalla näkyy?
Mitä kartalta puuttuu?
Miten satelliitti- ja tienäkymä eroavat toisistaan?

3. Pohditaan pienissä ryhmissä tai pareittain, millaisia tehtäviä, ohjeita ja tietoja luontopolulla voisi olla. Kukin ryhmä/pari keksii esimerkiksi kolme tehtävää. Käydään tehtävät lyhyesti läpi.

4. Muodostetaan työparit. Jaetaan työpareille kuvauslaitteet ja tarkistetaan, että niissä on päällä sijaintitiedot:
iOS:
Settings - Privacy - Location services “on” JA samasta näkymästä vielä kameran sijaintitiedot Camera “while using” tai “on”
Asetukset – Tietosuoja – Sijaintipalvelut päälle, samasta näkymästä näkyy kameran asetus jonka tulisi olla ”päällä” tai ”ohjelmaa käytettäessä”
Android:
Asetukset - Sijantipalvelut - Valitse kaikki vaihtoehdot JA
Kamera - Asetukset - GPS-tunniste Päälle
Windows:
Asetukset - Sijainti - Päälle JA
Asetukset - Sovellukset - Kuvat + kamera - Säilytä sijaintitiedot palveluun ladatuissa kuvissa

5. Käydään pareittain ottamassa testikuva luontopolulta (mikäli se on lähellä), koulun pihalta (hajaantuen) tai jos on kiire niin koulusta sisältä. Palataan luokkaan.

6. Avataan Picasan nettialbumi https://picasaweb.google.com/ samoilla mobiililaitteilla kuin millä otettiin kuva. Kirjaudutaan luokan omalla Google-tunnuksella.

7. Kerätään kuvat laitteilla samaan Picasa-albumiin (Lähetä - Vedä/valitse valokuvia).

8. Lisätään ruksi “Näytä kuvien sijainnit tämän albumin katselijoille”.

9. Avataan albumi tietokoneella, edelleen luokan yhteisillä tunnuksilla. Tarkastellaan yhdessä.

Ohjelma 2, luontopolulla 
90 min

Toimitaan saman parin kanssa kuin ensimmäisellä tunnilla.

1. Tarkistetaan, että laitteiden sijaintitiedot ovat päällä.
Suunnitellaan reitti pohjatietojen ja kartan avulla. Mietitään, sopiiko se valitulle kohderyhmälle.

2. Kootaan aiemmalla tunnilla suunnitellut luontopolkutehtävät/opasteet papereille, jotka voi ottaa mukaan.

3. Lähdetään suunnitelman mukaisesti maastoon. Havainnoidaan tarkasti. Mitä kaikkea huomataan? Mitähän kohderyhmämme huomaa?

4. Valitaan kuvauspaikka. Otetaan kuva. Kirjoitetaan kuvauspaikan kuvaus vihkoon tai laitteiden muistioon. Katsotaan myös, missä kohtaa karttaa paikka sijaitsee.

5. Kuvataan näin viisi kuvaa per pari, viidessä paikassa. Kaikista muistiinpanot.

6. Palataan luokkaan ja ladataan vielä kaikki kuvat Picasaan. Lisätään taas ruksi “Näytä kuvien sijainnit tämän albumin katselijoille”.

7. Avataan luontopolun kuva-albumi tietokoneella, edelleen luokan yhteisillä tunnuksilla. Klikataan albumissa “Näytä Google Earthissa”, jolloin kuvien tiedot kartalla latautuvat tiedostoksi. Etsitään tiedosto latauksista ja lisätään tarvittaessa sen nimen päätteeksi “.kml” (nimen muokkaaminen riittää, tiedostoa ei tarvitse avata).


Ohjelma 3, luokassa 
75 min

1.     Avataan Google maps www.google.fi/maps, edelleen luokan tunnuksella. Avataan vasemman yläreunan valikosta Omat kartat ja luodaan uusi kartta. 

Google maps screenshot.png






 
2. Annetaan kartalle nimi ja tuodaan siihen äsken tehty KML-tiedosto.  


3. Tarkastellaan karttaa yhdessä. Valitaan luontopolulle jäävät merkinnät. Tarkastellaan kuvien paikkoja - ovatko ne oikeissa kohdissa?

4. Avataan kartta oppilaiden laitteilla niin, että parit voivat liittää kuviin tekstinä kuvausta kohteesta tai luontopolkutehtävän. Kukin pari lisää otsikon ja tekstin vain omiin kuviinsa. Parit myös siirtävät kuvat oikeille paikoille. 

5. Kokeillaan kartan jakamista muille ja sen upottamista blogiin. 




 









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti